2008

En la reunió de l'École de écoles celebrades el mes de març de 2007 a Barcelona, l'Institut del Teatre va proposar l'organització d'un encontre entre les escoles membres per debatre sobre l'especifitat i les formes de la recerca en arts escèniques, una qüestió d'importància cabdal per al desenvolupament de la investigació al mateix Institut en el nou marc dels estudis superiors europeus davant la imminència de la creació del Consell d'Estudis de Postgrau i de Recerca. La iniciativa s'ha traduït en la celebració d'aquestes jornades Scanner: recerca i creació en les arts escèniques.

Aquest debat parteix de l'evidència que si bé la recerca sobre les arts escèniques s'ha anat desenvolupant en els darrers anys en el marc universitari, aquesta recerca s'ha centrat sobretot en el teatre entès com una branca de la literatura i, consegüentment, ha adoptat unes perspectives essencialment historicistes sobre les obres, els autors i les èpoques. Aquesta situació és del tot insatisfactòria, i a la llarga empobridora, perquè exclou la pràctica artística com a instrument d'indagació i de producció de coneixements.

L'ampliació del concepte de recerca en un sentit proper a l'enunciat per E. Eisner à ''Cross-Cultural Research in Arts Education'' (1984), segons el qual ''el terme recerca abraça les activitats intel·lectuals que tenen per objectiu el desenvolupament de conceptes, models o paradigmes que volen comprendre i, per tant, explicar com funciona el món'', ens obliga a plantejar qüestions summament complexes com ara l'anàlisi de les condicions metodològiques i materials que han de permetre situar la pràctica artística al mateix rang que la recerca científica -salvant les distàncies oportunes-, l'estudi de la possibilitat d'aplicar criteris de qualitat homogenis a les pràctiques artístiques enfocades cap a la recerca; o, finalment, l'establiment de les exigències de formació dels investigadors-creadors. Són, com es pot veure, qüestions de molta envergadura que, sens dubte, no quedaran resoltes en aquesta primera edició del Scanner, tot i comptar amb l'ajut de personalitats provinents d'altres territoris geogràfics, artístics i pedagògics, als quals agraïm vivament la seva presència.

Jaume Melendres